Lubisz planować i wyznaczać sobie cele? Bo ja baaaaardzo! Przyznam się szczerze, że nawet uwielbiam, ponieważ to nadaje życiu celowości, porządkuje je i dzięki temu wiesz dokąd zmierzasz i jak chcesz tam dotrzeć. Tak samo jak w każdym innym obszarze również w obszarze zdrowia i wellnessu potrzebujemy planowania ale też przyjrzenia się temu jak było. Co zadziałało, a co nie do końca? Dlatego właśnie przygotowałam ten wpis. Mamy koniec roku, a więc okres wręcz idealny na podsumowania i planowanie.

Zastanów się co zadziałało, a co nie

Jeśli masz jeszcze kartkę z planami na 2017 rok to wyjmij ją i zastanów się co udało Ci się zrealizować. Uważam, że takie wykreślanie zrealizowanych celów działa niezwykle mobilizująco. Czujemy wtedy dumę i spełnienie, że udało nam się dokonać tego, co sobie założyłyśmy. Z drugiej strony zastanów się również co nie zadziałało, których planów nie udało się zrealizować i…dlaczego? Może nie były dla Ciebie wystarczająco istotne? Może tak naprawdę nie były to Twoje cele? Może były zbyt ogólnie sformułowane i sama nie wiesz co chciałabyś osiągnąć? Może nie zaplanowałaś ścieżki działania? Może nie wykonywałaś kolejnych kroków na drodze do celu i pozostawał on tylko pobożnym życzeniem?

Wytyczanie ścieżki

Samo zapisanie na kartce swojego celu nie wystarczy. Przez wiele lat na mojej liście postanowień noworocznych widniało hasło ‘schudnąć’. Ale! Nie stał za tym żaden plan, żadna przemyślana strategia, po prostu zapisywałam hasłowo listę życzeń niczym listę prezentów do Świetego Mikołaja i marzyłam, aby jakimś cudem odhaczyć ten cel pod koniec roku. Dopóki jednak nie wytyczyłam ścieżki krok po kroku jak zamierzam tego dokonać cel ten z mojej listy nie chciał zniknąć. Dlatego oprócz wytyczenia sobie celów zastanów się jak zamierzasz je osiągnąć krok po kroku. Takie ustanowienie ram pozwoli Ci lepiej trzymać kurs, ponieważ będziesz wiedziała czemu służą konkretne Twoje zachowania i wybory.

Jakie małe kroki podejmiesz?

Wytyczanie finalnego celu to ważna sprawa, bo widzimy tą duuuużą rzecz, która chcemy osiągnąć. Tak naprawdę o wiele ważniejsze są małe rzeczy, które możesz zrobić już tu i teraz i…nie odkładaj rozpoczęcia tego, co postanowiłaś osiągnąć nawet do 1 stycznia! Zastanów się jakie małe zmiany możesz wprowadzić już dzisiaj. Może to zamiana kolejnej kawy na szklankę wody albo przejście spacerem dwóch przystanków albo spędzenie 10 minut na macie? Takie zmiany to naprawdę tak niewiele i nie są trudne do wprowadzenia. Jeżeli natomiast postanowisz chodzić na siłownię 4 razy w tygodniu a wcześniej tego nie robiłaś to oczywiście jest to możliwe do zrealizowania ale z doświadczenia wiem jak to wygląda. W pierwszych dwóch tygodniach masy nowych klubowiczów, po tym czasie niewielki procent pozostaje przy tym, co postanowiło więc zastanów się jakie kroki są realne dla Ciebie?

Twoje wartości

Bardzo istotne jest również zastanowienie się nad tym czy Twoje cele są spójne z Twoimi wartościami. Czy sposób w jaki chcesz je osiągnąć jest z nimi spójny. Moje kluczowe wartości to zdrowie, rodzina i praca, dlatego z łatwością przychodzi mi podejmowanie decyzji, które są z tymi wartościami spójne. Codzienne dokonywanie zdrowych wyborów to coś najbardziej naturalnego na świecie i napradę nie muszę się ze sobą siłować. Zakładam, że skoro tutaj jesteś rónież dla Ciebie zdrowie stanowi wysoką wartość i samo uświadomienie sobie tego faktu bardzo pomaga w późniejszym podejmowaniu decyzji. Tylko uwaga, tych wartości nie powinno być 100, ponieważ nie jesteśmy w stanie ogarnąć aż tak dużej liczby!

Sprawdzaj swoje cele

Tak jak pisałam już wcześniej często zaglądam do listy swoich celów czy też marzeń i zastanawiam się czy one nadal są aktualne i czy są rzeczywiście moje? Może coś się zmieniło? A może zmieniła się moja sytuacja życiowa, a może spróbowałam czegoś, co chciałabym robić o wiele bardziej niż to, co początkowo zapisałam na swojej liście? To naprawdę nie tak, że jeśli zapisałaś trening na siłowni 3 razy w tygodniu, a później odkryłaś, że dużo większą radochę sprawia Ci chodzenie na basen to trzeba sie tego sztywno trzymać. O nie! Testuj, modyfikuj i dopasuj do siebie to, co Ciebie ma doprowadzić do Twojego celu.

Realizm

To jest naprawdę turbo ważne! Oczywiście wszystko jest do zrobienia, ale trzeba sobie też uświadomić cenę jaką za to płacimy. Istotnym jest uświadomienie sobie czy jesteś w stanie tą cenę zapłacić, ponieważ czasami nie chcemy rezygnować absolutnie z niczego. Nie chcemy zmieniać naszego dotychczasowego trybu życia, ale chcielibyśmy mieć spektakularne rezultaty. Jeżeli planujemy zadbać o swoje zdrowie i kondycję, a jedyny czas na trening to ten przed pracą i wymaga to wstania o 30 minut wcześniej… to oznacza, że potrzebujesz tak zaplanować swoje wyjście do pracy aby ten trening przed pracą zrobić i wstać 30 minut wcześniej…

Podsumowanie i cele

Przyszedł czas na małe odsłonięcie się z moimi celami. Jeśli śledzisz moje profile społecznościowe i tego bloga to być może wiesz, że jestem w drugiej ciąży. Spora część moich celów jest związana z moją sytuacją życiową i tym faktem.

Oto moje cele w obszarze zdrowia:
– wysypiać się (7 godzin przed porodem, a później ile dziecko pozwoli 😉
– poród naturalny
– wrócić do formy (z głową)
– poprawić odporność na sezon zimowy (2018/19)
– spędzać więcej czasu w naturze
– pojechać na konkretne wakacje (chodzi o konkretny, nieprzerwany wypoczynek 😉

Oto moje cele w obszarze zawodowym:
– zorganizować dwie bezpłatne akcje na macie w 2018 roku (pierwsza zaplanowana jest na styczeń 2018 ZAPISY TUTAJ) z których skorzysta 5 tys. kobiet
– do marca 2018 zakończyć pisanie dużego, tajnego projektu nad, którym pracuję 😉
– sprawić, aby wirtualne studio było najwspanialszym miejscem w sieci, w którym kobiety wirtualnie spotykają się, ćwiczą i dbają o siebie i swoje zdrowie
– stworzyć materiały ciążowe, na które wiem, że część z Was czeka (jeśli nie chcesz przegapić, możesz zapisać się TUTAJ aby otrzymać darmowe materiały)
– stworzyć cykl wywiadów z aktywnymi kobietami pt. Prawdziwe kobiety, prawdziwa równowaga (tytuł roboczy 😉

No dobra! To przygotowałam dla Ciebie jeszcze mały prezent w postaci arkusza z ćwiczeniami do stworzenia Wizji na rok 2018 kliknij TUTAJ aby pobrać arkusz, wypełnij go i daj znać czy odkryłaś dzięki niemu coś dla siebie?

Ściskam i życze wszystkiego wspaniałego w Nowym Roku!
Kasia