Cześć i czołem! Na wstępie trochę się usprawiedliwię skąd ta przerwa w nadawaniu. Otóż jestem w trakcie dość intensywnego 3-tygodniowego kursu. Uzupełniam wiedzę, szlifuję warsztat, łapię nowe inspiracje. Jest na serio wspaniale, aczkolwiek dość wyczerpująco. Kiedy pracuje się z ludzkim ciałem naukom nie ma końca, ale ja to bardzo, bardzo lubię i dzięki temu mogę dostarczać swoim podopiecznym coraz lepszą jakość ruchu.

Do rzeczy jednak! Kolejnym tematem, jaki mamy do omówienia i nieco lepszego poznania jest obręcz barkowa, łokieć i nadgarstek, a w konsekwencji to w jaki sposób najefektywniej korzystać z podporów.

Obręcz barkowa
Czy wiesz, że …
– obręcz barkowa to w zasadzie kilka połączonych ze sobą stawów
– aby ten kompleks mógł być w pełni sprawny składa się na niego praca kilkunastu mięśni
– możliwość uniesienia ręki jest uzależniona od ruchomości łopatki. Przy nieruchomej łopatce nie jesteśmy w stanie unieść ręki do góry ponad 90 stopni

Większość z nas myśląc o obręczy barkowej wyobraża sobie jedynie kość ramienną, która w jakiś magiczny sposób przyczepiona jest do tułowia. Należy sobie jednak uświadomić, że praca łopatki odgrywa gigantyczną rolę przy wszelkich ćwiczeniach mających na celu wzmocnienia obręczy barkowej, a także w życiu codziennym. Łopatka powinna być zarówno stabilna jak i mobilna. Byłabym również ostrożna ze “ściąganiem łopatek w dół” na siłę, niestety może to prowadzić do objawów bólowych*. Niech łopatka spływa po plecach w stronę pośladka.

silne ramiona

Łokieć
Kolejnym elementem w układance dotyczącym podporów jest łokieć. Otóż łokieć nie powinien być przeprostowany. Wisimy wtedy na stawie i z całą pewnością nie jest to dla tego stawu korzystne. Nieco inaczej sytuacja ma się w przypadku elementów gimnastycznych takich jak np. stanie na rękach, gdzie łokcie powinny być zablokowane, ale póki co zostajemy na ziemi 😉

Dłoń i nadgarstek
Wiele osób skarży się na to, że podczas wykonywania podporów bolą je nadgarstki. Dlaczego tak się dzieje? W większości przypadków dłoń płasko spoczywa na ziemi/macie zamiast aktywnie korzystać z palców. Dłoń jest stworzona do chwytania i tak samo powinna zachowywać się w podporze. Ułóż dłoń na ziemi i wyobraź sobie, że chcesz chwycić podłoże. Wtedy dłoń wysklepia się, a aktywne palce dają nam dodatkowe punkty podparcia.

Teoria przyswojona? Przyszedł czas na praktykę, e voila!

 

Koniecznie daj znać jak Ci poszło, a jeśli znasz kogoś, dla kogo ten wpis i filmik będą pomocne. Podziel się!

silne ramiona

*Zbadane na sobie. Przez całe życie kazano mi ściągać łopatki, co nijak nie poprawiło mojej postawy a finalnie poskutkowało ostrym bólem w okolicy łopatek i kręgosłupa piersiowego.