Zanim założyłam rodzinę troszkę jeździłam po świecie. Przeglądając niedawno zdjęcia z tych wojaży uświadomiłam sobie, jak bardzo sposób poruszania się ludzi z innych kręgów kulturowych różni się od naszego.  W tym wpisie chciałam pokazać Ci nawyki ruchowe w różnych częściach świata i w jaki sposób mogą przysłużyć się one naszemu zdrowiu i sprawności. 

Życie na podłodze

Przygotowanie posiłki w indyjskim domu na podłodze
Mama mojego przyjaciela podczas przygotowania posiłku

W wielu krajach życie wciąż toczy się na podłodze. Z tego, co udało mi się zauważyć krzesła nigdzie nie zaadaptowały się tak dobrze jak u nas, czyli w kręgu cywilizacji zachodniej. Zarówno na Bliskim Wschodzie, Indiach czy Japonii siedzenie na podłodze nadal jest standardem. Pisałam już w poprzednim wpisie dlaczego jest to dla nas takie dobre.

Mieszkając u mojego przyjaciela w Indiach zauważyłam, że jego mama wykonuje większość prac kuchennych właśnie na…podłodze. To nawyk ruchowy, który tutaj bardzo mocno się utrwalił. Nie wiem czy wiesz, ale statystycznie to białe kobiety najczęściej są poddawane operacji wymiany stawu biodrowego. Podejrzewam, że życie na podłodze może być dla naszych cywilizowanych bioder naprawdę fajnym rozwiązaniem. 

śniadanie w Japonii jemy na niskim stoliku siedząc na podłodze
Śniadanie w Japonii siedzimy przy niskim stoliku na macie tatami
Pracownicy fabryki dywanów w Indiach
Pracownicy fabryki dywanów w okolicach Varanasi, Indie również pracują na podłodze
Targ w Indiach
Sprzedawczyni warzyw na targu – Jaipur, Indie
Obróbka kurkumy siedząc na ziemi
Praca przy obróbce korzenia kurkumy okolice Varanasi, Indie

Powszechnie praktykowany przykuc

W okół głebokiego przysiadu narosło wiele mitów. Pamiętam jak na jednym z pierwszych kursów instruktorskich, w których uczestniczyłam, uczono nas, aby kąt ugięcia kolana nie był podczas przysiadu większy nić 90 stopni. Wielu z nas obawia się głębokich przysiadów bo czy aby na pewno są bezpieczne dla naszych kolan, bioder i kręgosłupów? Na to pytanie daje się w dośc prosty sposób odpowiedzieć – patrz poprzedni paragraf. Aby usiąść na podłodze lub wykonać jakąś pracę w parterze zejście do głębokiego przysiadu było obowiązkowe. Oczywiście nie jest to dla wielu z nas komfortowe, bo żyjąc w dobie krzeseł i samochodów nasze ciało rzeczywiście jest przyzwyczajone do tego, że biodro w większości przypadków zgina się maksymalnie do kąta prostego. Podróżując wielokrotnie widziałam ludzi pracujących w kuckach i to nie przez minutę ale przez naprawdę spore ilości czasu. Głęboki przysiad pociąga za sobą wiele korzyści. Dzięki niemu pracujemy zarówno nad siłą jak i nad mobilnością dolnej części naszego ciała, co w rezultacie przekłada się na zdrowie naszych pleców i kolan, o które tak bardzo się boimy. Ma również pozytywny wpływ na dno miednicy. Reasumując nie musisz obawiać się głębokiego przysiadu. Może on przynieść Ci wiele korzyści. 

Pani zbierająca muszle/wodorosty (?) gdzieś w Japonii
Zbieranie muszli/wodorostów (?) gdzieś w Japonii
Ogrodnik, Japonia
Ogrodnik, Japonia

Chodzenie na bosaka

Na bosaka w świątymi, Khajuraho, Indie
Na bosaka w świątymi – Khajuraho, Indie

Zauważ jak miękkie i plastyczne są stopy dziecka. Niemowlę pracuje nimi praktycznie cały czas przygotowując się, aby na nich stanąć i…chodzić po różnorodnych powierzchniach. W naszym kręgu kulturowym nie zdąży tego jednak zaznać, ponieważ jeszcze zanim zacznie chodzić zakładane są mu buty, które unieruchamiają stopę. Obecnie pojawia się coraz więcej publikacji dotyczących tego jak zdrowie stopy wpływa na zdrowie całego naszego ciała. Stopa wpływa na ustawienie kolan, bioder i dalej całego kręgosłupa aż po czubek głowy. Zwróć uwagę na to jak zdeformowane są stopy starszych kobiet. Dzieje się tak za sprawą naszego wymyślnego obuwia, które uwielbiamy, a które tak naprawdę niekoniecznie nam służy. Mieszkańcy krajów rozwijających się są pod tym względem o wiele od nas zdrowsi. 

Dziewczynka na przedmieściach Udaipuru, Indie
Dziewczynka na przedmieściach -Udaipuru, Indie

Ruch od młodości aż po złoty wiek

Polskie statystyki na temat otyłości dzieci i młodzieży niestety nie są zbyt optymistyczne. Wiemy również, że przykład idzie z góry. Dlatego właśnie moim zdaniem tak ważne jest to, abyśmy my, jako dorośli pozostawali aktywni i aby nasze dzieci to widziały. Tylko w ten sposób również one będą uczyć się samodzielnie dbać o swoje zdrowie i dobre samopoczucie, a także innych wartości, jakie z ruchem są związane. Jeżeli będą świadkami aktywności swoich bliskich również dla nich ta aktywność będzie czymś zupełnie naturalnym i nie mam tutaj na myśli treningu na siłowni ale zwyczajną, codzienną aktywność.  

Dzieci ćwiczące w parku, Melbourne, Australia
Dzieci ćwiczące w parku – Melbourne, Australia
Starsza kobieta pompująca wodę, Udaipur, Indie
Starsza kobieta pompująca wodę – Udaipur, Indie

Mam nadzieję, że ten materiał okazał się dla Ciebie ciekawy i inpirujący. Daj mi znać w komentarzu, co z wyżej wymienionych nawyków ruchowych możesz wdrożyć do swojego życia od teraz! 

Uściski, 
Kasia

PS. Jeśli natomiast potrzebujesz rozluźnienia niezmiennie polecam Ci mojego ebooka z ćwiczeniami rozluźniającymi, którego możesz pobrać TUTAJ