Mówi się, że siedzenie to nowe palenie. Z wielu stron słyszymy, że siedzenie jest dla nas złe i że nie powinniśmy tyle siedzieć. Jest w tym trochę racji. Zdecydowanie nie powinniśmy siedzieć przez dłuższy okres czasu w jednakowej pozycji. Prawdopodobnie czystasz ten artykuł na siedząco. Mam rację? Wiem, że dopiero zaczynamy, ale proszę Cię, abyś teraz wstał/wstała i przeciągnęła/ał się w celu zmiany pozycji. Ok, teraz lepiej.

Prawdziwy problem

Prawdziwym problemem nie jest siedzenie samo w sobie, a brak zmiany pozycji. Zauważ, że siedzenie jest pozycją odpoczynkową przybieraną przez ludzi na całym świecie, a także zwierzęta. Nie ma w nim nic nienaturalnego ani złego! Nienaturalne jest jednak zastyganie i trwanie w jednej pozycji przez wiele minut czy w ekstremalnych przypadkach godzin. Patrz gracze zawodowi w gry komputerowe. Nie pomagają nam krzesła z wygodnymi oparciami, kanapy oraz inne proponowane wygody. W filmiku, który dla Was nagrałam prezentuję kilka opcji siadu. Filmik znajdziesz na dole tego artykułu.

Korzyści z siedzenie na podłodze

Alternatywą dla wygodnego krzesła czy kanapy, która unieruchamia nasze stawy biodrowe, kolanowe i skoskowe jest siedzenie na podłodze. Bardzo popularne w krajach rozwijających się, o czym więcej pisałam TUTAJ  Siedzenie na podłodze pozwala na używanie większego zakresu ruchu we wszystkich ww. stawach. Wymaga od siadającego koordynacji i kontroli mięśni, aby nie upaść bezwładnie na podłogę. Podczas siedzenie bez podparcia dla pleców pracują mięśnie tułowia, podczas gdy siedząc w wygodnym fotelu zapadamy się i utrwalamy niezbyt korzystną dla nas pozycję kręgosłupa.

Siedzenie na podłodze czyli domowa joga

Jak widzisz problem nie tkwi w samym siedzeniu. Co więcej różne pozycje zapewnią Ci poprawę mobilności. Jeśli byłeś/łaś kiedyś na zajęciach jogi prawdopodobnie zauważysz, że wiele pozycji siedzących to takie, które możesz przybrać na swoim domowym dywanie. Możesz to robić czytając książkę/grając w gry towarzyskie czy też wykonując prace domowe. Różnoroność jest tutaj kluczem do sukcesu, a im częściej będziesz praktykować siedzenie w niskich pozycjach tym lepiej dla Ciebie i Twoich bioder.

Siedzenie i dzieci

Tak, chcemy aby nasze dzieci były “grzeczne”. Chcemy aby odniosły sukces i dopasowały się do ogólnie panujących standardów. Mają grzecznie siedzieć w przedszklu, szkole , a potem w pracy. Oczywiście dzieci powinny wiedzieć jak zachować się w określonych sytuacjach, uczą się tego nie od kogo innego jak od Ciebie. Bazując na obserwacji będą więc wiedzieć kiedy należy skorzystać z krzesła, a kiedy można pozwolić sobie na siedzenie na podłodze. Jeśli Twoje dziecko wierci się i nie może wytrzymać w jednej pozycji oznacza tylko jedno…Twoje dziecko jest zdrowe i chce się ruszać! Dlatego przyjmij to za dobrą monetę i pozwól swojemu dziecku na częste zmiany pozycji.

Jeśli wolisz oglądać i słuchać zapraszam Cię do obejrzenia filmiku na temat siedzenia na podłodze, który dla Ciebie przygotowałam w ramach cyklu na moim kanale na YouTube.

Jeśli ten artykuł był dla Ciebie pomocny i interesujący koniecznie daj mi znać w komentarzu i podziel się z osobami, które mogą być zainteresowane tą tematyką.

Miłego dnia,
Kasia

PS. Jeśli jeszcze nie masz mojego PDFa z ćwiczeniami rozluźniającymi możesz go pobrać TUTAJ

Literatura dodatkowa:
“Jak prawidłowo chodzić, stać, siedzieć” M. Bond
“Don’t just sit there” K. Bowman
“Skazany na biurko” K.Starret”