Brzuch po cesarskim cięciu to kolejny temat, którym zajmę się na blogu w ramach cyklu ciążowego. Więcej o zmianach, które zachodzą w kobiecym ciele i o tym, jak z głową wrócić do formy znajdziesz TUTAJ jest to pierwsze część rozmowy z Kasią Witek-Sokołowską, fizjoterapeutką specjalizującą się w treningu medycznym po ciąży. W dzisiejszym wpisie kontynuujemy temat powrotu to formy po ciąży, tym razem zajmiemy się jednak specyfiką powrotu do formy po porodzie przez cesarskie cięcie.

Brzuch po cesarskim cięciu – na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności

Bardzo ważne jest uświadomienie sobie jak poważną operacją jest cesarskie cięcie. Aby dostać się do dziecka przecięta zostaje skóra, mięśnie, otrzewna i macica. Warto o tym pamiętać i obejrzeć bliznę na usg podczas wizyty u fizjoterapeuty uroginekologicznego.  Specjalista pokaże nam również jak pracować z blizną i mobilizować ją tak, aby pracowała wraz z okolicznymi tkankami a nie stanowiła źródło bólu czy dyskomfortu. Często blizny nas ciągną i unikamy jakiegoś ruchu, wtedy powstaje ograniczenie na całej dlugości taśmy anatomicznej. Poprzez odpowiednią pracę i mobilizację blizny możemy znaczeni poprawić swoje funkcjonowanie.

Od czego zacząć aktywność po porodzie przez cesarskie cięcie

Nie zaczynamy od intensywnych ćwiczeń, mam nadzieję, że to jest dosyć oczywiste. Istotne jest tutaj uruchamianie ciała do działania tak naprawdę od samego początku, delikatny ruch. Ważna jest praca nad samoświadomością i obserwacja siebie. Po przecięciu wszystkich wymienionych powyżej struktur, mamy nieco inną percepcję własnego ciała. Często zdarza się, że nie czujemy nie tylko mięśni ale też np. tego, że wypełnia nam się pęcherz. Powinien być to dla nas jednoznaczny sygnał do działania.

Zapoznanie się ze swoim ciałem na nowo

Bardzo ważne jest zapoznanie się ze swoim ciałem na nowo, zaprzyjaźnienie się z blizną. Być może się zdziwisz, ale dotykanie blizny również pomaga w przywróceniu funkcji mięśni i usprawnia poruszanie całym ciałem. Część kobiet, które urodziły przez cesarskie cięcie “nie lubi” swojej blizny i wolałoby jej nie widzieć jednak kluczowe w tym procesie jest dostrzeżenie tego jak jest, to pomoże w procesie gojenia i powrotu do formy.

Co CC oznacza dla dna miednicy?

Mięśnie dna miednicy nie mają łatwo bez względu na typ porodu. Po porodzie przez cesarskie mięśnie dna miednicy mcięcie często w dnie miednicy mamy podwyższone napięcie, które nie jest optymalne dla naszego funkcjonowania. Również ono wiąże się z wysiłkowym nietrzymaniem moczu i innymi dolegliwościami. Oznacza to, że mięśnie te nie są wystarczająco silne, są bardzo napięte. W takim przypadku konieczne jest badanie manualne ponieważ bez niego nie jesteśmy w stanie ocenić co tak naprawdę dzieje się w środku.

Na czym powinnaś się skupić, jeśli miałaś cesarskie cięcie

Bardzo ważny jest czas i danie sobie szansy na odbudowę wzorców ruchowych. Bez tego możemy utrwalić problem w ciele. Ważne jest tutaj stopniowe budowanie bazy do treningu, szczególnie jeśli nie mamy dobrych nawyków ruchowych sprzed ciąży. Jeszcze raz podkreślę jak ważna jest praca z blizną nawet po upływie czasu.

Pamiętajmy, że ciało to my. Aby dobrze posługiwać się swoim ciałem, musimy mieć dobrą jego świadomość. Jeśli natomiast jesteś w ciąży to mam dla Ciebie prezent do pobrania a jest nim PDF z ćwiczeniami dla kobiet w ciąży, znajdziesz go TUTAJ.

Na pytania odpowiedała Katarzyna Witek-Sokołowska, fizjoterapeutka, trener medyczny i szkoleniowiec. Kasia prowadzi własny gabinet, w którym pomaga wrócić do formy i pełni zdrowia nie tylko pacjentkom z problemami brzucha. Jeśli interesuje Cię działalność Kasi, to jej stronę znajdziesz TUTAJ.