Plecy okrągłe czyli potocznie rzecz ujmując ‘garb’ to problem, który dotyczy wielu z nas. Osobiście miałam z tym problem praktycznie caaaaałe moje życie. Kiedy byłam jeszcze dzieckiem moja mama nieustannie upominała mnie abym się nie garbiła. Nie muszę chyba dodawać, że skutek był zupełnie odwrotny? Jeszcze bardziej kuliłam się, ponieważ sądziłam, że coś jest ze mną ‘nie tak’. Później przyszła szkoła, studia, praca, prowadzenie samochodu i karmienie dzieci. Oczywiście nie są to czynności, które wspierają prawidłową postawę. Jako mama dwójki maluchów zwracam szczególną uwagę na postawę i zauważam, że niestety rzadko jest ona po ciąży priorytetem. Nie powinno tak być, ponieważ postawa jest o wiele ważniejsza od ćwiczeń, które będziemy wykonywać przy dobrych lotach trzy razy w tygodniu. Postawa to coś, co robimy praktycznie cały czas, no chyba, że śpimy. Z tego względu chciałam Ci dzisiaj zaproponować trzy ćwiczenia na otwarcie klatki piersiowej i mobilność kręgosłupa w tym odcinku. Po więcej ćwiczeń zapraszam Cię do wrześniowej Szkoły mobilności, do której możesz zapisać się TUTAJ.

Plecy okrągłe

Co się z tym wiąże?

Plecy okrągłe, czyli nadmierne zaokrąglenie w górnej części pleców to typ postawy, który dość często można zaobserwować, niestety wspomniane już ‘wyprostuj się’ pomaga jedynie na chwilę. Zaokrąglona górna część pleców równa się mniejszej przestrzeni dla organów witalnych, takich jak serce i płuca. Oddech staje się płytszy, często zaczyna nam brakować na niego miejsca w ciele przez co oddychanie staje się mniej efektywne i odżywcze dla naszego organizmu. Może to skutkować nieprawidłowym wzorcem oddechowym, pracą przepony i mięśni oddechowych, mniejszą mobilnością kręgosłupa piersiowego, a także dolegliwościami bólowymi. Niefajnie prawda? Ponadto postawa wpływa na nasze samopoczucie. Tak jest! Nasz mózg otrzymuje te informacje i w zależności od tego jaką masz postawę w danym momencie potęguje poczucie pewności siebie i zadowolenia lub odwrotnie.

Jak sobie radzić?

Jeżeli dużo pracujesz przy biurku, siedzisz za kierownicą czy też karmisz piersią powinnaś kilka razy w ciągu dnia wykonywać ćwiczenia, które będą przeciwdziałały zamykaniu klatki piersiowej. W ten sposób dasz znać swojemu ciału znać, że to nie jest pozycja, w której ma ono spędzać cały czas. Zaplanuj sobie przerwy podczas, których będziesz miała szansę się ‘odgiąć’, wydłużyć kręgosłup, wziąć kilka głębszych oddechów.

Mobilność kręgosłupa piersiowego – rotacja

 

plecy okrągłe - rotacja w kręgosłupie piersiowym

 

Ustaw się w klęku podpartym, jedną dłoń zostaw na macie, drugą ułóż na potylicy. W swoim tempie sięgaj łokciem do maty i w górę w kierunku sufitu. To ćwiczenia na rotację w odcinku piersiowym kręgosłupa doskonale wpływa na
poprawę zakresu ruchu.

Rotacja ramion

 

plecy okrągłe - rotacja ramion

 

W dowolnej pozycji – siadzie, postawie ułóż jedną dłoń za plecami, drugą z tyłu za głową. W swoim tempie zmieniaj ustawienie rąk. Wykonaj 5-8 powtórzeń na stronę. To ćwiczenie świetnie wpływa na naszą obręcz barkową.

Otwieranie klatki piersiowej w siadzie

 

plecy okrągłe - otwarcie klatki piersiowej

 

To świetne ćwiczenie, które możesz spokojnie wykonywać podczas pracy. W siadzie wydłuż kręgosłup i przenieś ręce za siebie, jeśli siedzisz na krześle możesz chwycić się za nie. Sięgnij mostkiem przed siebie i oddychaj głęboko, wydech powinien być dłuższy niż wdech.

Mam nadzieję, że te ćwiczenia pomogą Ci w lepszym dbaniu i prawidłową postawę. A jeśli chciałabyś poznać więcej ćwiczeń, nie tylko na otwieranie klatki piersiowej koniecznie musisz wziąć udział w Szkole mobilności, która jest zupełnie darmowa, zapisać możesz się TUTAJ.

Daj znać jak Ci idzie i do zobaczenia na macie,
Kasia